10 Mayıs 2013 Cuma

Çocuk Gelişiminde Oyun Ve Oyuncağın Önemi...

Yine, Yeniden;

Günaydın Dostlar...

Seferihisar'da gökyüzünün suratı asık ve bulanık, usul usul toprağa göz yaşlarını salıyor, yağmurla nemlenen canım iğdelerin, hanımellerinin, leylakların, mandalinaların kokusuna, toprağın kokusu da eşlik ediyor. Böyle kapalı ve bulanık havalar insanın ruhunu sıkar genelde ancak, bahar yağmurları öyle değil.
Bütün pencerelerimi açtım ciğerlerimi baharın o nemli ve mis kokularıyla doldurdum.

Kötü, çok kötü bir gece geçirdim, ağrıların tavan yaptığı, beni uykularımdan ettiği bir geceydi ama böyle bir sabaha uyanmak  şükretmeye yeter.
Artık ağrılarımı yol arkadaşım olarak görüyorum, ağrı hissetmediğim anlarda usulca kendimi yokluyorum yaşıyor muyum acaba diye, bana göre ne denli yorucu, tüketici, yıpratıcı olsa da ağrılarım benim yaşadığımın, var olduğumun kanıtı, son dört yıldır onlarla hissediyorum yaşadığımı...

İşte böyle dostlar, gece boyu ağrılarımla haşır neşir olduğum gecelerin sabahın da....

Bugün yine bir örgü oyuncak ve "Oyun Ve Oyuncağın Çocuk Gelişimi Üzerindeki Etkileri" yazı dizimizi de paylaşmaya devam edeceğim. Evet çocuklarımız için oyuncak örüyoruz ve en iyisini, en sağlıklısını, en kalitelisini yapmak için emek harcıyoruz, ama bence beraberinde "oyun ve oyun aracı olan oyuncaklar" hakkında da bilgi edinirsek belki şimdiye dek dikkate almadığımız aslında çok küçük gibi duran ama çocuklarımızın gelişiminde önemli yeri olan bir detaya dikkat etmemizi sağlayacaktır. 

Son aylarda çocuk gelişimci, sosyal hizmet uzmanı, psikolog, öğretmen dost, arkadaş ve yakınlarımla sohbet konum hep bu. Öğrenim yaşadığımız sürece devam etmeli, ben de konunun eğitimini almış kişilerle sohbet ederek dağarcığıma onlardan öğrendiklerimi ekliyorum.

Ablam ve kızım Sosyal Hizmet mezunu, ablam uzun yıllar Türk Telekom Kreş ve Ana Okulları Yöneticisi olarak görev yaptı, o nedenle  teorik ve pratik bilgisi çok güçlüdür.
Kızım şu an farklı bir sektörde çalışsa da alan olarak çocuk gelişimi üzerinde kendini geliştirdi, ağabeyim yine çocuk gelişimi ve eğitimi alanında görev yapıyor, çok sevdiğim, kızımdan farklı görmediğim, manevi kızım diyebilirim uzmanlığını psikoloji üzerinde yaptı ve aynı alan da görev yapıyor.

Bunları neden paylaşmak istedim sizlerle, bir işi yaparken kişi gerekli bilgi ve donanıma sahip olarak başlar ve bilgisini sürekli yeniler, sürekli geliştirirse ancak o zaman en iyisini yapar, paylaştığım şeylerin sadece blog yazmak için havada savrulan kelimeler olmadığını, bilgilerin yeterli eğitim ve bilgiye sahip kişilerden alındığının bilinmesi için yakınlarımla, dost ve arkadaşlarımla ilgili bilgileri paylaşıyorum...


 
Oyunun Özellikleri;

Oyunda oynayanları zorlayan bazı kurallar ve özellikler bulunur. Oyunu ilginç ve
önemli yapan, bu kurallar ve özelliklerdir. Oyunun özellikleri şöyle sıralanabilir:
  • Oyuncunun oyunda yer alması için herhangi bir zorunluluk yoktur. Oyun bu
  • özelliğini kaybettiğinde çekici ve keyif verici olmaktan çıkar.
  • Oyun kendiliğinden ortaya çıkar, mutluluk ve rahatlık verir.
  • Oyunun zaman sınırları ve kuralları vardır.
  • Gerçek yaşamdaki kuralların oyunda hiçbir geçerliliği yoktur, sadece oyunun kuralları vardır. 
  • Oyunda deneyimler tekrarlanır, çevre taklit edilir ve yeni şeyler denenir.
  • Kurallı bir oyunda yeni bir şey üretilmez.
  • Oyunun nasıl gelişeceği ve nasıl sonuçlanacağı önceden belli değildir.
  • Oyunda yaşamdan farklı bir konumda bulunma durumu söz konusudur.
  • Oyun dinamik bir süreçtir.
Oyun özgürce ve kendiliğinden yapılır. Oyun, büyükleri rahatsız etmeden bir köşede
çocuğun oyalandığı, sadece eğlendirici boş bir faaliyet değildir.

 Eğitimde Oyunun Yeri ve Önemi;
Hangi çağda ve hangi kültürde olursa olsun çocuğun olduğu her yerde oyun vardır. Bir
çocuğun sevgiden sonra gelen en önemli ruhsal ihtiyacı oyundur. Oyun, çocuğun hayatı
anlama yoludur.
Oyun, çocuğu gerçek hayata hazırladığı gibi iç dünyasının dışa vurumun da da etkin
bir araçtır. Yaşadıklarını, isteklerini, duygularını oyunla dışa vurur. Oyun sırasında
üstlendiği rollerle dünyayı algılamaya çalışır, özdeşim kurar ve böylece kişiliği oluşmaya ve
gelişmeye başlar. Oynarken edindiği bilgiler daha kalıcı ve etkilidir. Oyun, çocuğun deney
yolu ile düşünmesidir ve çocuk deneyimlerini oyun yoluyla kazanır. Hayatı için gerekli bilgi,
beceri ve deneyimleri oyun içinde kendiliğinden öğrenir. Bu nedenle çocukların eğitiminde
en etkin yol oyundur. Oyunlar, çocuğun eğlenerek öğrenmesinde ilk basamağı oluşturur.
Oyunlar, çocukları pasif durumdan aktif duruma geçirmeleri nedeniyle diğer öğrenme
tekniklerine göre daha etkilidir.
Günümüzde çocukların oyun ihtiyaçlarının en iyi karşılandığı yerler, erken çocukluk
eğitimi kurumlarıdır. Kentleşmenin hızla artması, anne babaların yoğun iş temposu içinde
çocuklarıyla yeterince ilgilenecek ve oynayacak vakit bulamaması, bilgisayarın çocukları
esir etmesi gibi pek çok sebepten ötürü çocuklar diledikleri gibi oynayabilecekleri ortam
bulamamaktadırlar. Çocuklar, evlerinde ve yakın çevrelerinde bulamadıkları oyun ortamını
erken çocukluk eğitimi kurumlarında bulabilmektedirler. Yine de unutulmamalıdır ki bir
çocuk için her şey oyuncak, her yer oyun alanı olarak kullanılabilir.
Oyunla eğitimde çocuk, yaparak ve yaşayarak öğrenir. Dokunur, görür, koklar, dinler,
tadına bakar ve hisseder. Bütün duyularını kullanır. Böylece daha kalıcı ve doğal bir
öğrenme gerçekleşir. Çocukların sürekli oynadığı ve oyun oynamayı ne kadar çok sevdikleri
düşünülürse oyunun eğitimde kullanılmasının ne kadar etkili ve kolay olacağı anlaşılabilir.

 
Oyunun Çocuğun Gelişimine Olan Etkileri;
Oyun, çocuğun eğlenmesinde ve eğitiminde olduğu kadar onun gelişmesinde de
önemli rol oynar. Çocuğun tüm gelişim alanlarına etkisi olan oyun, çocuğun bedenini
tanımasını da sağlar. Oyun oynayan çocuklar, oynamayan çocuklardan daha sağlıklıdır ve
daha çabuk gelişir.

 
Fromberg Derki;

“Oyun; bebeklerde ve küçük çocuklarda hayal gücü, akıl, dil, sosyal yetenekler
ve motor yeteneklerin gelişmesinde ana etmendir.”